Skupienie to wyzwanie! Jak pomóc dziecku z ADHD uczyć się skutecznie

Uczniowie z ADHD mają duży potencjał, ale przygotowanie do egzaminu może być dla nich trudniejsze niż dla innych. Wymaga to od dorosłych zrozumienia, cierpliwości i odpowiednich metod pracy. Więcej na temat edukacji i wsparcia dzieci z ADHD dowiecie się z artykułu, który przygotowała dla nas Marta Herbik - nauczycielka wspomagająca i terapeutka SI, która na co dzień wspiera dzieci z ADHD.
Skupienie to wyzwanie! Jak pomóc dziecku z ADHD uczyć się skutecznie

Stały rytm i przewidywalność

Dzieci z ADHD uczą się lepiej, gdy wiedzą, czego się spodziewać. Przede wszystkim warto stworzyć stały plan nauki – określone godziny, krótkie sesje nauki i regularne przerwy. Pomaga im też, gdy zadania są podzielone na mniejsze kroki, np. „zrób 5 zadań z matematyki”, zamiast „ucz się przez godzinę”.

Nauka powinna być różnorodna i angażująca – zamiast tylko czytać, można oglądać lekcje wideo, rysować mapy myśli, rozwiązywać quizy, uczyć się z fiszek lub korzystać z platform edukacyjnych, które oferują sprawdzony program nauki i angażujące formaty edukacyjna, tak jak robi to platforma Skumani.pl.

Ruch i aktywność fizyczna między sesjami nauki pomagają utrzymać koncentrację. Bardzo ważne jest pozytywne wsparcie emocjonalne. Dziecko z ADHD potrzebuje częstszych pochwał, zauważenia jego wysiłku i małych sukcesów. Zamiast krytykować za błędy, warto powiedzieć: „Widzę, że się starałeś”.

Pomocne jest także środowisko nauki bez rozpraszaczy – biurko z ograniczoną ilością rzeczy, wyłączony telefon, spokojna muzyka w tle. Warto też utrzymywać kontakt z nauczycielami, którzy mogą dostosować tempo pracy i sposób powtórek do potrzeb ucznia.

Jak odróżnić „złe zachowanie” od ADHD

Według mnie odróżnienie ADHD od zwykłego „złego zachowania” nie jest łatwe. Dziecko z ADHD często zachowuje się w sposób, który może wyglądać na niegrzeczny – przerywa innym, wierci się, zapomina o poleceniach, łatwo się rozprasza. Jednak w jego przypadku te zachowania nie wynikają ze złej woli czy braku wychowania, tylko z trudności w kontrolowaniu impulsów i utrzymaniu uwagi.

„Złe zachowanie” jest zwykle świadome i celowe – dziecko potrafi nad sobą zapanować, gdy naprawdę mu na czymś zależy, i rozumie konsekwencje swojego postępowania.

Natomiast dziecko z ADHD często nie potrafi się powstrzymać, nawet jeśli bardzo by chciało. Często potem żałuje, że coś zrobiło lub zapomniało, bo nie było w stanie tego przewidzieć czy skontrolować. Dlatego uważam, że bez specjalistycznych badań trudno jednoznacznie odróżnić ADHD od „złego zachowania”.

Najważniejsze to patrzeć na dziecko z empatią, nie oceniać go pochopnie i szukać prawdziwej przyczyny trudnych zachowań.

Chłopiec z adhd - Akumani Blog

Wskazówki dla rodziców dzieci z ADHD

Wskazówki dla rodziców, jak ułatwić dzieciom z ADHD naukę i organizację dnia:

Zrozumienie i akceptacja

  • Poznaj ADHD – im lepiej zrozumiesz, na czym polega zaburzenie uwagi i nadpobudliwość, tym łatwiej będzie Ci odróżnić „niechęć do nauki” od rzeczywistej trudności z koncentracją.
  • Oddziel zachowanie od dziecka – np. zamiast: „jesteś nieuważny”, mów: „widzę, że trudno Ci się teraz skupić”.

Organizacja i rutyna

  • Stały plan dnia – przewidywalność daje dziecku poczucie bezpieczeństwa. Zadbaj o stałe godziny posiłków, nauki i odpoczynku.
  • Podział zadań na mniejsze kroki – duże zadanie (np. referat) rozbij na małe etapy („znajdź temat”, „zrób notatki”, „napisz wstęp”).
  • Lista zadań / harmonogram – w widocznym miejscu (np. tablica korkowa lub planner na biurku). Używaj kolorów i symboli.

Nauka przez działanie

  • Angażuj różne zmysły – dzieci z ADHD uczą się lepiej, gdy mogą coś zobaczyć, dotknąć, usłyszeć lub zrobić:
    zamiast tylko czytać, niech dziecko tworzy mapy myśli, rysunki lub fiszki;
    ucz się przez ruch – np. powtarzanie słówek w czasie skakania na skakance.
  • Stosuj krótkie sesje nauki (10–20 minut) z przerwami na ruch i reset.

Komunikacja i motywacja 

  • Pozytywne wzmocnienia – chwal za wysiłek, nie tylko za efekt („widzę, że naprawdę się starałeś!”).
  • Ustal realistyczne cele – nie oczekuj perfekcji, tylko postępu.
  • Unikaj długich kazań i krytyki – komunikaty powinny być krótkie, jasne i spokojne.

Środowisko nauki

  • Minimalizuj rozpraszacze – biurko w spokojnym miejscu, ogranicz telewizor, telefon, hałas.
  • Pomóż w organizacji materiałów – pojemniki, segregatory, kolorowe etykiety.
  • Fidget-toys lub piłeczka antystresowa mogą pomóc dziecku utrzymać uwagę, jeśli potrzebuje ruchu.

Wsparcie emocjonalne

  • Ucz dziecko samoregulacji – pomagaj rozpoznawać emocje i radzić sobie z frustracją (np. przez ćwiczenia oddechowe).
  • Bądź spokojnym wzorem – Twoja reakcja modeluje zachowanie dziecka.
  • Współpracuj ze szkołą – utrzymuj kontakt z nauczycielami i pedagogiem.
  • Nie oceniaj wyników, tylko doceniaj wysiłek.
  • Mów konkretnie: „Podoba mi się, że dokończyłeś zadanie mimo zmęczenia”.
  • Pomóż mu zauważać sukcesy: „Widzisz? Udało Ci się zapamiętać 10 słówek!”.
  • Nie przeciążaj – lepiej mniej, ale regularnie.

Dzieci z ADHD mogą osiągać w nauce naprawdę wiele – potrzebują jednak odpowiedniego wsparcia, zrozumienia i dopasowanych metod pracy. Regularny rytm dnia, nauka w krótkich blokach, aktywność fizyczna i pozytywne podejście rodziców potrafią zdziałać cuda. Warto też sięgać po narzędzia, które ułatwiają skupienie i powtarzanie materiału – takie jak mapy myśli, quizy czy fiszki dostępne na Skumani.pl. Pamiętajmy, że cierpliwość i empatia działają lepiej niż presja – a każde dziecko może „skumać” naukę po swojemu.

Dowiedz się więcej o Skumanych
Czytaj więcej