Jak wspierać dziecko z dysleksją, dyskalkulią i innymi trudnościami edukacyjnymi?

Chyba większość z nas słyszała o dysleksji, a być może niektórzy nawet sami się z nią borykali. Kiedyś orzeczenie o dysleksji od psychologa było informacją dla nauczyciela, o przymykaniu oka na błędy popełniane przez uczniów. Dzisiaj mamy cały wachlarz metod radzenia sobie z tym problemem. Także świadomość rodziców i nauczycieli w tym temacie jest zupełnie inna. Jak więc rozpoznać dysleksję i inne trudności edukacyjne oraz jak wspierać dziecko z tym problemem? Podpowiadamy!
Jak wspierać dziecko z dysleksją, dyskalkulią i innymi trudnościami edukacyjnymi?

Dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia… – z jakimi trudnościami borykają się dzieci?

Czym jest tak właściwie dysleksja? Jest to zaburzenie neurologiczne, które wpływa na takie umiejętności jak czytanie, pisanie czy też przetwarzanie informacji. Te trudności w edukacji wynikają głównie z uwarunkowań genetycznych bądź z problemów w trakcie ciąży, porodu i okresu niemowlęcego – stąd konieczny dokładny wywiad przeprowadzony przez specjalistę w trakcie wykonywania diagnozy.

Obecnie rozróżniamy dwa rodzaje dysleksji: dysleksja rozwojowa i dysleksja nabyta.

Dysleksja rozwojowa obejmuje takie trudności, jak:

  • dysgrafia
  • dyskalkulia
  • dysortografia
  • dysleksja

Jak rozpoznać u dziecka dysleksję?

Wiele osób zastanawia się, jak rozpoznać dysleksję u dziecka. Na co zwracać uwagę? Specjaliści twierdzą, że objawy są często niespecyficzne, ale po czasie łączą się w całość. Jak je w takim razie rozpoznać?

Objawy trudności typu dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia są możliwe do zaobserwowania już w wieku przedszkolnym. Dziecko może mieć problemy z układaniem puzzli, spostrzeganiem szczegółów, rozróżnianiem kształtów, myleniem prawej i lewej strony ciała, problemy z równowagą, koordynacją ruchową i zrozumieniem złożonych poleceń. Pierwszy sygnał o problemach dziecka powinien pojawić się ze strony przedszkolnego psychologa (o ile placówka takim dysponuje).

Już w tym wieku można zacząć pracować z dzieckiem, aby pomóc mu wejść w szkolne ramy z większą świadomością swoich słabszych stron i możliwościami radzenia sobie z nimi. Brak pracy nad tymi trudnościami może w szkole się przekładać na pogłębienie problemu i w efekcie – w dorosłym życiu – skutkować m.in. problemami z wysławianiem się, przelewaniem myśli na papier oraz ze składnią.

Diagnozę dysleksji wydaje specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej po wcześniejszym przeprowadzeniu badań. Uzyskana po diagnozie opinia jest bardzo przydatna dla dyslektyków – zarówno w szkole, jak i na uczelniach wyższych.

Dysleksja - Blog Skumani

Dowiedz się więcej o Skumanych
Czytaj więcej

Jak rodzice mogą wspierać dziecko dyslektyczne?

Dzieci z dysleksją często mogą czuć się gorsze, często padają ofiarą szkolnych żartów. Nie rozumieją, skąd biorą się ich problemy z nauką. Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko ma problemy z nauką i podejrzewasz, że może mieć dysleksję, w pierwszej kolejności skieruj swoje kroki do poradni psychologiczno-pedagogicznej i umów swoje dziecko na wizytę do specjalisty, który będzie w stanie rozpoznać, z czym boryka się nastolatek. Jeśli diagnoza się potwierdzi, konieczne będą regularne wizyty w poradni i systematyczna praca nad trudnościami.

Bardzo ważna jest również Twoja postawa jako rodzica. Musisz pokazać dziecku, że akceptujesz je w pełni takie, jakim jest oraz wspierasz bez względu na trudności, z jakimi się boryka. Porozmawiaj otwarcie z dzieckiem o tym, skąd się bierze dysleksja i zapewnij, że będziesz przy nim niezależnie od wszystkiego i zapewnisz mu wsparcie specjalistów.

Niektórzy rodzice, nieświadomi, że ich dziecko ma tego typu problemy, karcą je za złe oceny w szkole lub brak postępu w nauce, co jeszcze gorzej wpływa na psychikę nastolatka. Staraj się więc wspierać bezinteresownie swoje dziecko, niezależnie od ocen, jakie osiąga i postępów, jakie robi.

W jaki sposób szkoła powinna wspierać dziecko z dysleksją?

Dzieci z orzeczeniem o dysleksji w zależności od możliwości danej placówki, mogą liczyć na spotkania ze szkolnym psychologiem, asystę nauczyciela wspomagającego czy też zajęcia wyrównawcze. Opinia o dysleksji jest też brana pod uwagę przy okazji klasówek i egzaminów – dzieci posiadające orzeczenie mają np. więcej czasu na egzaminie ósmoklasisty, a czasem nawet możliwość pomocy nauczyciela wspomagającego.

Dzisiaj coraz więcej nauczycieli rozumie, że dysleksja nie jest „fanaberią” ucznia czy rodzica. Staramy się przede wszystkim wspierać uczniów pozytywną informacją zwrotną, bo liczy się to, żeby uczniowie przestali myśleć, że są gorsi. Ich mózg pracuje po prostu w inny sposób. Uczymy też strategii radzenia sobie z tekstem poleceń czy artykułami do analizy. Można się nauczyć, jak rozwiązywać egzamin ósmoklasisty – nie tylko stawiając jedynki, ważne są czułość i zrozumienie.

– mówi Marcelina Falińska-Tarka, nauczycielka języka polskiego z platformy Skumani.pl, która posiada duże doświadczenie w pracy z dziećmi z trudnościami w nauce.

Dużą pomocą dla uczniów z dysleksją może być też nauka we własnym zakresie, z użyciem odpowiednich formatów i w indywidualnie dostosowanym tempie.

Może tu pomóc platforma edukacyjna Skumani.pl, skierowana do uczniów klas 7 i 8. Można tu znaleźć 30-minutowe lekcje wideo, a oprócz tego quizy, fiszki, testy, mapy myśli. Lekcje są uporządkowane i przejrzyste, a do tego angażujące. Jeśli coś jest niezrozumiałe, można do nich wracać wielokrotnie i uczyć się we własnym tempie.

Samodzielne ćwiczenia można wykonywać przy pomocy kart pracy, a dla lepszego zrozumienia w nauce wspierać się pomocą Nauczyciela AI. To świetne uzupełnienie pomocy dla uczniów borykających się z trudnościami w nauce.

Dowiedz się więcej o Skumanych
Czytaj więcej