Nauczyciele z pasją. Poznaj laureatów konkursu „Nauczyciele Przyszłości” i ich podejście do edukacji

Czym jest konkurs “Nauczyciele Przyszłości”?
Tworząc platformę edukacyjną Skumani.pl – najnowocześniejsze i jedyne w swoim rodzaju miejsce nauki dla uczniów klas 7 i 8, skupiliśmy się na poszukiwaniu edukatorów, którzy będą nie tylko przekazywać wiedzę, ale także staną się mentorami dla młodzieży. Wiemy bowiem, jak istotny w procesie nauki jest wpływ nauczyciela na ucznia.
Jedna niewłaściwa osoba może zniweczyć cały zapał i zainteresowanie dziecka, zamieniając naukę w przykry obowiązek. Natomiast odpowiedni nauczyciel jest w stanie rozbudzić ciekawość, zaangażować i budować pewność siebie ucznia, który chce sięgać po coraz więcej.
Z takim przeświadczeniem zorganizowaliśmy konkurs na “Nauczyciela Przyszłości”, który miał wyłonić prawdziwe osobistości wśród tysięcy nauczycieli w Polsce. Przez kilka tygodni jury miało twardy orzech do zgryzienia. Do grona ekspertów należeli:
- Aleksandra Rodzewicz z Instytutu Badań Edukacyjnych
- Dagmara Krzesińska z Instytutu Spraw Cyfrowych
- Piotr Maczuga z Fundacji Digital Creators
- Agata Wyroda, metodyk języka polskiego
- Lilia Poncyliusz-Guranowska, metodyk języka angielskiego
- Joanna Ksieniewicz, metodyk matematyki
- Magdalena Arażny, znana szerzej jako @magdarysuje
Do każdego z przedmiotów zgłosiło się po kilkadziesiąt osób. Pod uwagę przy wyborze Nauczyciela Przyszłości brano m.in. doświadczenie w prowadzeniu lekcji online, nagrody, certyfikaty lub inne osiągnięcia zawodowe czy też pracę z interaktywnymi narzędziami. Po wielu burzliwych dyskusjach w końcu się udało.
Cieszy mnie, że nauczyciele stawiają coraz częściej na interaktywne formy pracy z uczniami. Lekcje, które proponują, to już nie wykłady, a angażujące opowieści i przygody. Moją uwagę przykuły szczególnie te osoby, które z odwagą dodają do swoich lekcji elementy związane z myśleniem wizualnym.
Zajmuję się tym zawodowo, więc kiedy w ruch idą flamastry i kartki flipchartowe, albo kiedy podczas lekcji o rozprawce nauczycielka polskiego rysuje hamburgery, żeby ułatwić uczniom zapamiętanie materiału, moje zawodowe serce bije mocniej!
– mówi Magda Arażny, jedna z jurorek konkursu.
Nauczyciele Przyszłości – kim są?
Jury wyłoniło nadzwyczajnych nauczycieli z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, których warto poznać bliżej. Oto oni.
Julia Wolanin
Julia mimo młodego wieku posiada już wieloletnie doświadczenie w nauce języka angielskiego. Swoją karierę zaczynała w szkołach językowych, umiejętności zdobywała także w szkole publicznej oraz w centrum psychologicznym dla dzieci i młodzieży.
Z wykształcenia jest filologiem angielskim po specjalizacji nauczycielskiej, a dodatkowo ukończyła studia podyplomowe z psychologii pozytywnej w edukacji i wychowaniu oraz studia z higieny cyfrowej.
Julia podczas swoich lekcji skupia się na metodzie leksykalnej, polegającej na nauce fraz i wyrażeń. Stawia duży nacisk na budowanie relacji z uczniami. Nauka języków jest jej pasją – włada nie tylko angielskim, ale też czeskim.
Marcelina Falińska – Tarka
Marcelina jest zdecydowanie nauczycielką z powołania. Od lat pracuje jako polonistka w Fundacji Dmuchawiec, a z wykształcenia jest filologiem ze specjalizacją z Komunikacji Internetowej oraz podyplomówką z przygotowania pedagogicznego.
Marcelina bardzo ceni sobie współpracę z uczniami i stawia na nieszablonowe podejście do edukacji. Podczas lekcji korzysta z metod projektowych i wykładowych, często sięga po nowe media i wierzy w naukę poprzez sztukę. Prywatnie jest zapaloną fanką gier fabularnych i literaturze fanfiction.
Mateusz Kamiński
Mateusz jest przykładem nauczyciela, dzięki któremu dzieci kochają matematykę. Jest pasjonatą tego przedmiotu, a dzielenie się swoją obszerną wiedzą, sprawia mu przyjemność.
Mateusz zgłębiał swoją wiedzę z przedmiotów ścisłych na kierunku Automatyka i Robotyka na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Od lat spełnia się w zawodzie nauczyciela i ciągle podnosi swoje kwalifikacje.
Stawia na indywidualne podejście do uczniów oraz dba o to, aby lekcje były interesujące. Dlatego często korzysta z praktycznych przykładów z życia codziennego, aby wiedza, którą przekazuje, była bardziej zrozumiała. Poza matematyką zajmuje się prowadzeniem zajęć tanecznych – tu również przydają się umiejętności dydaktyczne oraz kreatywne myślenie.